ronlight
basket (0)

חשיבות ניתוח נתונים על מסלול המרוצים

ניר מי-פז // פורום של מועדון הרודסטרים

כחובב טלמטריה וגאדג’טים שיעזרו לי לנתח נתונים ולהיות מהיר יותר אני עוקב כבר תקופה אחרי הצעצוע החדש והנוצץ בתחום, ה-Garmin Catalyst.
לשמחתי היבואן של גרמין החליט להביא גם את הקטליסט לארץ (ובמחיר הוגן מאוד מול חו”ל אגב) ואני קיבלתי אותו להתנסות ארוכה וחשבתי שזה יוכל לעניין פה כמה אנשים.
יש למכשיר כמה תכונות ייחודיות וחדשניות שמייצרות הרבה עניין.
קודם כל מדובר בטאבלט ייעודי עם מצלמה נפרדת שמאפשר לעשות הכל במכשיר אחד, הכל זמין באופן מיידי על המכשיר לו צג של 7 אינץ’ עם ממשק מלוטש.
זה מהווה יתרון ענק אל מול רוב המכשירים המקצועיים שדורשים הורדה של הנתונים אחרי הסשנים אל לפטופ ולעשות את הניתוח שם.
גם העובדה שלא צריך לצוות אותו עם מכשיר הטלפון או מכשיר חיצוני אחר (סטייל GPS בלוטות’ לטלפון) מוריד סיבוכיות וסיכוי לבעיות בתפעול.
למכשיר יש תושבת עם בסיס מגנטי חזק בטירוף (מגניב ונוח מאוד) אליו מחברים כבל לחשמל מהמצת וכבל אל המצלמה שצריך למקם במרכז השמשה (יש תהליך כיול קצר לוודא שהיא ממורכזת טוב, יש לה חשיבות בעיבוד הנתונים בגלל שהמכשיר משתמש בה לזיהוי רוחב המסלול) וזהו, כמו מכשירים אחרים אפשר לבחור מסלול ותוואי או לתת לו
לזהות לבד.
המכשיר נוח מאוד לשימוש, הגודל הוא כמובן פשרה בין הצורך לנתח נתונים אחרי הסשן והצורך למקם אותו מול העיניים בלי שיפריע לנהיגה ואני חושב שזה בדיוק הגודל הנכון.
האפשרות לשלוף אותו מיידית בתום הסשן (משיכה קלה מהתושבת המגנטית ללא שום כבלים) ולצלול לניתוח נתונים ולצפיה בוידאו זה דבר ענק שלא קיים בשום מכשיר אחר. החלופות הקיימות מצריכות מכשיר נוסף (לפטופ/טלפון/טאבלט) וסנכרון מסורבל.
הפיצ’ר שהכי אהבתי זה המיפוי של כל ההקפות והסגמנטים על הוידאו מה שמאפשר לנווט בשניה לכל מקטע שרוצים וככה אפשר לא רק להסתכל על נתונים של ההקפה/המקטע הכי מהירים אלא גם לראות מיד בעין מה היה שם שונה מבחינת קווים/נהיגה בלי לקרוא גרפים. פיצ’ר וידאו נוסף שמאוד נחמד זה שהוא כבר תופר יחד את כל המקטעים הטובים לוידאו אחד של ההקפה האופטימלית שלנו מה שמאפשר לראות בזריזות איך נראית ‘ההקפה המושלמת’ אם היינו אוספים את כל המקטעים המוצלחים שלנו להקפה אחת טובה.
המכשיר מאוד מרשים, עשוי היטב, ממשק מלוטש אבל לא הכל מושלם.
יש כל מיני מגבלות ממשק שהציקו לי בניתוח הנתונים (גרפים קטנים מדי, בחירת הקפות להשוואה מוגבלת, כמו למשל של נהגים אחרים) ויכול להיות שהם יתוקנו בהמשך עם עדכון גרסה כמו שבהתחלה לא היה ייצוא נתונים ו-Overlay של הנתונים על הוידאו ובעדכון גרסה הוסיפו את האפשרויות האלה.
אחד ה-Selling Points הכי גדולים של המכשיר זה ה-Racing Coach שהאמת שלא הקדשתי לו יותר מדי התייחסות. זה כלי חדשני ויומרני מאוד שלדעתי מתאים בשלבים מוקדמים של למידת מסלול חדש או עבור נהגים פחות מקצועיים.
הוא יודע להנחות אותך תוך כדי הנהיגה (וגם אחר-כך בניתוח) איך לתקוף את הפניה הבאה (‘בלום מאוחר יותר’, ‘משוך את הבלימה פנימה’, ‘אייפקס מוקדם יותר’, ‘סחוב יותר מהירות’ וכו’).
הבעיה שכל ההנחיות האלה מבוססות אך ורק על הנהיגה שלך עד כה, אם תהיה קונסיסטנטי ותחזור על אותה טעות שוב ושוב הוא לא ימצא לך את הפתרון. אם לעומת זאת אתה מגשש וכל פעם עושה משהו אחר הוא ידע לזהות מה היה הכי מוצלח ולכוון אותך לחזור על זה.
לכן זה קצת יותר מתאים לשלבים מוקדמים יותר של נהיגה או הכרות עם מסלול.
אם הייתי גר בחו”ל ומטייל בין מסלולים שונים וחדשים לעיתים קרובות אני חושב שזה היה מכשיר Must.
בעיה נוספת בהקשר הזה שהניתוח אמור להתבסס על הקווים מה- GPS תוך שילוב של AI מהוידאו שמגיע מהמצלמה בשביל להבין את רוחב המסלול.
אני לא יודע אם זאת בעיה של המסלולים הקטנים שיש לנו פה או שבחו”ל מסלולים שכבר הוכנסו לבסיס נתונים שלהם עוברים איזה שהוא ‘טיפול’ אבל פה לא מאוד התרשמתי והקווים שהמכשיר מציג בהרבה מקרים מגוחכים ואין ממש איך להסיק מהם משהו מועיל.
זאת בעיה מוכרת עם GPS אבל נראה לי שהשילוב עם המצלמה כרגע רק פוגע בזיהוי הקווים ומאחר והמכשיר נשען בעיקר על הנקודה הזאת אני מוצא את זה קצת בעייתי.
אין למכשיר חיבור ל- OBD ברכב אבל אני לא חושב שזה Deal Breaker. אולי בהמשך יוסיפו, סה”כ אין מניעה (זה מכשיר אנדרואיד רגיל, רק להוסיף דונגל בלוטות’ ותמיכה בקוד).
וכאן אנחנו מגיעים לנקודה האחרונה, המחיר.
לא יודע כמה אנשים פה מכירים לעומק את תחום הטלמטריה אבל אין בו ממש תקרה, השמיים הם הגבול מבחינת מחירים אבל זה נוגע בעיקר לשוק המקצועי, לא של track day addicts כמונו או כמו שהמכשיר הזה מיועד אליו.
עבורנו אלף דולר שהמכשיר הזה עולה מציב אותו כמכשיר היקר בשוק By far.
מצד שני אם משקללים פנימה את הציוד הפיזי בדמות טאבלט ומצלמה נפרדת (מול חלופות נטולות מצלמה שמצריכות ציוות של הטלפון או אפילו לפטופ בשביל לעבור על הנתונים) ואת כל היכולות המרשימות שלו ובעיקר נוחות התפעול והשימוש שלו, זה הופך להיות די הגיוני.
שורה תחתונה אני חושב שזה מכשיר מעולה עם הרבה פוטנציאל שאני מקווה שגרמין ימשיכו לעבוד עליו.
אני יכול לראות שוק גדול מאוד של נהגים שהמכשיר הזה יכול להיות מושלם עבורם.
אני יודע שחלק מהתכונות שלו ימשיכו לדגדג לי ואמשיך לעקוב אחריו.

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר