ronlight
basket (0)

לאלף את הכאב: כיצד רוכבי אופניים יכולים לאמן את סיבולת הכאב שלהם?

GARMIN


רוכבי האופניים כבר יודעים לדקלם שברכיבה הסבל סולל את הדרך אל הניצחון.

מאחר וסבל, או כאב, של רוכב אחד, לא יהיה זהה לסבל, או כאב, של רוכב אחר ובעוד רמת הכושר הגופני מייצגת את הרמה הפיזית לנו כרוכבים, היכולת שלנו לשאת כאב מוכתבת, במרבית המקרים, מרמת הכושר הנפשי שלנו.  החדשות הטובות הן, שממש כמו כושר גופני, ניתן גם לאמן את הכושר הנפשי.

מה יעשה מי שלא בהכרח התברך ביכולת גופנית מרשימה אך עדיין רוצה לנצח ברכיבה את המתחרים שלו או אפילו את עצמו? יאמן את גם המוח.

כשהמוח מנצח את השריר.
כרוכבי אופניים כולנו מכירים את התחושה שאנו מרגישים כשהגוף אומר "די". רובנו מניחים שאין לנו עוד מה לתת כשמתעוררת בנו תחושה של עייפות קיצונית, כאבי רגליים ומחשבות שליליות בעלייה תלולה. אולם, מחקרים מראים שגם בזמן כזה הגוף שלנו מסוגל להרבה יותר ממה שאנו חושבים ואת תחושת חוסר היכולת להמשיך משדר דווקא המוח ולא השרירים. במהלך מאמצים קשים, המוח מגביל את הביצועים על מנת להגן על הגוף. מנגנון ההגנה הלא מודע הזה, המכונה 'מודל המושל המרכזי' (טים נואקס) מפחית את התפוקה שיספקו השרירים. המוח מווסת פעילות גופנית כך שהעוצמה לא מאיימת על ההומאוסטזיס של הגוף וגורמת נזק אנוקסי ללב. רמת המאמץ הנתפסת שאנו חווים היא רק התחושה במסגרתה המוח המנסה להכריח אותנו להאט, לטובתנו.

עייפות ומאמץ נסבל
עייפות ומאמץ נסבל אינם זהים.
ברמה הבסיסית, מאמץ נסבל הוא תחושה, כמו צמא או רעב. כשאנחנו מרגישים שהגענו אל קצה גבול היכולת  שלנו אם נפסיק לרכב – נחוש מהר יחסית טוב יותר, אך לא בהכרח נשנה את מצב העייפות שלנו.
רוכבי האופניים המובילים בעולם למדו שיש להם עוד מה לתת, גם כאשר רמות המאמץ הנסבל הן גבוהות. הם למדו להתעלם מהסימנים של 'המושל המרכזי', כדי לשגשג בעולם של כאב.

מסגרו מחדש את הכאב
בעוד שלמצב גופני פיזי יש חשיבות רבה בתחום הרכיבה על אופניים, חוסן נפשי הוא מה שקובע באמת. הפסיכולוגיה העומדת בבסיס שלנו בעבר ובהווה תגדיר לעתים קרובות כמה ”טובים“ ברכיבה. רבים מהספורטאים המובילים היו ילדים קשוחים מהרגיל, מה שסייע להם לשגשג בספורט סיבולת קיצוני.

כוחו של הדמיון
למרות שזה עובד עבור רבים, תכנון מראש בעזרת דמיון מודרך יכול לעיתים להכשיל אותנו כאשר הוא נעשה בצורה לא נכונה. הסוד להמחשה טמון בכך שהיא תהייה מציאותית. עליכם לדמיין את המירוץ הלא מושלם.

מי שמדמיין רק את המירוץ המושלם מוצא את עצמו פעמים רבות מתפרק כאשר דברים עוברים מחוץ לתרחיש אותו הוא דמיין. כדי לדמיין בצורה יעילה, עליכם לדמיין את האירוע כך שיהיה קשה ככל שתוכלו לדמיין. על ידי כך תעניקו לעצמכם את הסיכוי הטוב ביותר להישאר חיוביים, לא משנה מה יקרה בזמן אמת.

רכבו עם אחרים
סינכרון התנהגותי ותחרות נהדרים לבניית הסיבולת הנפשית שלנו בעת רכיבה על אופניים. סינכרון התנהגותי הוא היכולת של חברי הקבוצה להיות מתואמים. כאשר רוכב אופניים אחד מכתיב את הקצב, אחרים מסתגלים במהירות ודוחפים את מחסום הכאב שלהם קדימה. בקבוצה יש סיכוי גבוה יותר להתאמץ מכיוון שיש מוטיבציה גבוהה יותר להצליח ולא לוותר.

 

גיל פיזי וגיל מנטלי
בעוד שרוכבי אופניים בדרך כלל נוטים לאבד מהירות ברגליהם בשנות ה- 30 המוקדמות לחייהם, אין מגבלה כזו הקשורה לגיל המנטלי או הפסיכולוגי שלנו. הכל מסתכם באימון נכון ובהרגלי בריאות,

בכללם גם הזמן אותו אנו מקדישים לרכיבה.

הניסיון ההתמדה והדחיפה קדימה היא זאת אשר מביאה את השיפור הגדול לאוך הזמן.

 

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר